Unul dintre cei mai titrati actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joaca pentru prima oara pe scena Teatrului National “Marin Sorescu” din Craiova

Unul dintre cei mai titrati actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joaca pentru prima oara pe scena Teatrului National “Marin Sorescu” din Craiova, într-un performance inedit în regia lui Radu Afrim. Cu acest one-man show, cei doi vor închide seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, un amplu proiect teatral urmarit online de spectatorii din întreaga lume. Evenimentul se va desfasura sâmbata, 24 aprilie 2021, ora 21:30 ?i va putea fi urmarit online, gratuit pe www.hektomeron.com.

Pornind de la Decameronul scris de Giovanni Boccaccio acum mai bine de 650 de ani, Hektomerona prezentat cele 100 de povesti ale autorului într-un moment în care izolarea, teama si moartea sunt prezente în lumea de acum, asa cum au fost prezente si în Florenta anilor în care Decameronul a fost scris.

Hektomeron a debutat la jumatatea lunii ianuarie a acestui an si a fost urmarit online de mai bine de o jumatate de milion de spectatori din 147 de tari. În fiecare zi, de la debutul proiectului, pe website-ul dedicat proiectului s-a transmis în regim de live streaming din Sala “I.D. Sîrbu” a Teatrului National “Marin Sorescu” din Craiova câte o poveste din cele 100 ale Decameronului lui Boccaccio, fiecare fiind regizata de catre un alt artist dintr-o tara diferita. 100 de regizori din 100 de tari au fost implicati în acest proiect grandios unic în lume.
Cu totii ne întrebam poate care este cea mai buna definitie pentru aceasta forma de arta, în astfel de timpuri, în vremuri care sunt atât de stranii, încât unii cred exista alte prioritati ale societatii. Si totusi, trebuie sa amintim mereu tuturor si noua însine ca teatrul nu este un capriciu, ci o nevoie absoluta a fiintei umane. De ce? Pentru ca ne aduce împreuna. Asadar, prin Boccaccio, prin aceasta minunata companie de actori români, prin implicarea atâtor artisti din atât de multe tari din toata lumea, putem sa fim cu totii împreuna, sa visam împreuna: acesta este mesajul pe care teatrul ar trebui sa-l transmita. Asa ca fiti pregatiti, conectati-va si începeti sa sarbatoriti, uitându-va la Hektomeron, comuniunea prin teatru!
Octavian Saiu, profesor, cercetator si critic de teatru

Marius Manole si Radu Afrim sunt artistii români care vor încheia, asadar, seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, cei doi pregatind episodul cu numarul 100: ziua 10, povestea 10, din Decameron-ul lui Boccaccio.

De-a lungul timpului, cei doi arti?ti au avut o colaborare prolifica, lucrat împreunanu mai pu?in de 8 spectacole, toate relevante în peisajul teatral, de la Plaja de Peter Asmussen, la Teatrul “Maria Filotti” din Braila, LAV (lectura) de Stefan Lindberg la Teatrul Acþ ?i America-stie-tot de Nicole Dutu, la Teatrul Luni de la Green Hourº în 2004,Avalansa de Tuncer Cücenoglu (2010), Napasta de I.L. Caragiale (2012), Ho?i de Dea Loher (2014), pâna la spectacolele cele mai recente:Padurea spânzura?ilor dupa Liviu Rebreanu (2018), Trei surori – un scenariu (ne) firesc de liber dupa Cehov (2019), Între noi e totul bine de Dorota Maslowska, toate facute la Teatrul Na?ional “I.L. Caragiale” din Bucure?ti.

Coincidenta sau nu, în anul 2016, atât Marius Manole cât si Radu Afrim au fost decorati de catre Presedintele României cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, categoria D Arta spectacolului.

Pentru rolurile Batrânica apatica, Actorul din Între noi e totul bine, Marius Manole a primit primul Premiu UNITER din cariera, Manole având în palmares pâna la acel moment 4 nominalizari: Premiul pentru debut pentru rolul Paulie din Drept ca o linie, regia Radu Apostol, la Teatrul „Maria Filotti” din Braila (2003), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Sarik din Inima de câine, regia Yuri Kordonsky(2006), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Lopahin din Livada de visini, regia Felix Alexa (2011), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Povestitorul din Doua loturi, regia Alexandru Dabija (2013),roluri create la Teatrul Na?ional „I.L. Caragiale” din Bucuresti.

Radu Afrimeste unul dintre cei mai importanti regizori de teatru români. A câstigat 3 Premii UNITER pentru cea mai buna regie, pentru spectacolele Plastilina de Vasili Sigarev la Teatrul „Toma Caragiu”, Ploiesti (2006), joi.megaJoy de Katalin Thuróczy, la Teatrul Odeon (2007), Tihna de Attila Bartiº la Teatrul National Târgu-Mures – Compania „Tompa Miklós” (2016). Pe lânga acestea se adauga ?i alte 3 nominalizari la aceea?i categorie, pentru spectacolele Alge – Bernarda’s House Remix, dupa o idee de F. G. Lorca la Teatrul „Andrei Muresanu”, Sfântu Gheorghe (2003), Omul Pernade Martin McDonagh la Teatrul „Maria Filotti”, Braila (2009), Napasta de I.L. Caragiale la TNB (2013). De altfel, spectacolele create de Radu Afrim se bucura constant de aprecierea publicului de specialitate, marturie fiind numeroasele premii si nominalizari obtinute de-a lungul timpului. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde à Paris/ Les détours Cioran de Matei Vi?niec montat la Luxemburg.

La Teatrul National „Marin Sorescu” din Craiova, Radu Afrim a montat pâna acum 3 productii: Daca am gândi cu voce tare de Adnan Lugonic (2017), Casa cu suricate de David Drábek (2019) ?i, în octombrie anul trecut – Inima si alte preparate din carne de Dan Coman, despre care jurnalistii culturali au scris ca este „cea mai buna cronica a pandemiei” – Horia Ghibu?iu.

Universul sau scenic e totdeauna recognoscibil. Spatiul imaginat de el, cu fine alunecari în afara realului, de fapt «cu un supliment de realitate», cum îi place artistului sa spuna în interviuri, e inconfundabil. Comicul sau usor grotesc, cel mai adesea unul al retardului, cu infuzii de aburi suprarealisti, se vede dublat tot timpul de vulnerabilitatea neexprimata, dureroasa a (anti)eroilor. Jucaus – alaturând inocenta – în amestec neprecizat –, cu derizoriul, teatrul sau garanteaza evadarea din cotidian. Cele doua trasaturi se muleaza perfect pe sensibilitatea publicului de acum. Ca si faptul ca regizorul monteaza – un credo asumat si repetat –, numai texte din dramaturgia de azi. Universul lui recompune, în nota relaxata, un corpus al temelor si tonurilor recente, al modurilor de reprezentare a lumii în arta contemporana. Radu Afrim ofera date despre zeitgeist-ul european cu abrupte infiltratii românesti.
Cristina Rusiecki, ?esuturile fragilita?ii,
Ed. Tracuº 2012, 2016 (versiunea în limba engleza)

Ultimele episoade ale Hektomeron-ului vor fi transmise online, dupa urmatorul program:

Miercuri, 21 aprilie 2021, ora 18:00
Episodul 97.
Regizor: Igor Annaklychev / Turkmenistan
Actor: Catalin Mihai Miculeasa

Joi, 22 aprilie 2021, ora 17:00
Episodul 98.
Regizor: Benny Lim / Singapore
Actor: Iulia Colan

Vineri, 23 aprilie 2021, ora 21:30
Episodul 99.
Regizor: Clau Espinola / Paraguay
Actor: Iulia Lazar /

Sâmbata, 24 aprilie 2021, ora 21:30
Episodul 100
Regizor: Radu Afrim
Actor: Marius Manole

Toate episoadele se pot urmari gratuiþ pe website-ul www.hektomeron.com. Vizionarea se poate face de pe laptop, PC, telefon mobil, tableta ?i nu este necesar un cont de acces.

Proiect: HEKTOMERON
Perioada de desfasurare: 15 ianuarie – 24 aprilie 2021
Difuzare: www.hektomeron.com
Producator: Teatrul National “Marin Sorescu” din Craiova
Hektomeron – behind the scenes: https://youtu.be/WjJMRAj9m6g / https://youtu.be/mLjgzVKlwCg