Muzeul Olteniei : „Caravana muzeală” duce cultura în zone defavorizate din Dolj

MuzeulOlteniei a demarat “Caravana Muzeală”, proiect de educație culturală non-formală, finanțat de @Fundația Orange prin intermediul “Susține un ONG”, program ce încurajează implicarea socială a angajaților Orange. Elevi din  10 scoli gimnaziale din Dolj vor beneficia gartuit de ateliere cultural-educative.

Derulat în perioada septembrie 2020 – martie 2021, proiectul “Caravana Muzeală” aduce cultura  mai aproape de aproximativ 500 de elevi din clasele I-VIII din jud. Dolj, aflați în comune declarate defavorizate din punct de vedere socio-economic, unde rata șomajului depășește cu mult media pe țară, iar părinții sunt plecați la munca în străinătate, majoritatea copiilor fiind în grija bunicilor.

 “Acest proiect cultural va constitui prin locațiile alese, o completare a unor proiecte de pedagogie muzeală, ce se desfășoară, de peste 12 ani, la sediul Muzeului Olteniei din Craiova, înspațiile interactive ale celor trei secții, fiind susținute de către muzeografi/arheologi din cadrul instituției, pe toată perioada anului, în timpul vacanțelor școlare, dar și cu ocazia diverselor evenimente culturale. Noutatea proiectului dezvoltat cu sprijinul Fundației Orange o reprezintă| derularea de ateliere în afara spaţiului muzeal, chiar în mijlocul comunităților rurale defavorizate, unde accesul la acest tip de educație este extrem de limitat. Reușim astfel să facem cultura muzeală accesibilă tuturor copiilor, indiferent de statutul lor socio-economic” a declarat Carmen Magdalena Păun, Șef Birou Marketing, MuzeulOlteniei Craiova.

Atelierele vor include o serie de activități educative și creative, pe tematici specifice de istorie, etnografie, științele naturii, ecologie / mediu. Totodată, vor fi realizate și kit-uri educative, cu materiale multimedia digitale (documentare), iar la finalul proiectului, în toate școlile implicate, vor fi organizate expoziții cu materialele handmade, realizate de către elevii participanți în cadrul atelierelor practice. Obiectivul este de a remodela percepția școlarilor despre elemente definitorii de cultură și civilizație, despre legătura acestora cu muzeul și obiectele lui, totul în cadrul unei experiențe de învățare interdisciplinară  non-formală:şcoala – muzeu.

Primele ateliere creative organizate:Poezie și caligrafie”, “De vorba cu Bunii și Străbunii” și “Joaca de-a timpul/Pierdut în Tradiții” au stârnit entuziasmul celor 40 de elevi de la Școala Gimnazială „Eufrosina Popescu” și Școala Gimnazială Gogosu, dar și al celor 11 cadre didactice implicate. Toți participanții au avut prilejul să descopere, prin interacțiuni creative ludice, istoria unei instituții de cultură, patrimoniul deținut, precum și modalitățile de protejare, promovare şi valorizare a acestuia. La finalul atelierului, au fostorganizate o „vânătoare de comori“și un exercițiu de învățare digitală, în care cei mici s-au dovedit extrem de implicați în identificarea răspunsurilor corecte.

,,Imediat ce ne-a fost propusă participarea la acest proiect, am fost foarte încântați și nerăbdători să punem în practică cu elevii activitațile propuse în cadrul proiectului. Copiii noștri au realizat cu mare atenție toate atelierele propuse, sub atenta îndrumare a echipei Muzeului Olteniei’’, a declarat Corneila Necșulea, Directorul Școlii Gogoșu.

,,Suntem foarte încântați de faptul că școalanoastră a fost aleasă să participe la acest proiect atât de frumosși de interesant. Am învățat lucruri noi, ne-am dezvoltat creativitatea, ne-am simțit minunat cu toții, atât elevii,cât și dascălii, alături de echipa Muzeului Olteniei’’, a menționat Dana Maiuru, Directorul Școlii Gimnaziale Eufrosina Popescu.