Janet Jackson

Janet Jackson (n. ,[1][2][3][4] GaryIndianaSUA) este o cântăreațătextierăactrițădansatoare și compozitoare americană.[5] Născută în orașul Gary, Indiana din Statele Unite ale Americii, artista este cel mai tânăr copil al familiei Jackson.[5] Solista și-a început cariera la o vârstă fragedă, interpretând diverse roluri în câteva seriale televizate.[6] La cererea tatălui său, interpreta a înregistrat și două albume de studio, însă acestea au cunoscut un succes mediocru.[6]

Odată cu promovarea materialului Control, în anul 1986, Jackson a devenit cunoscută la nivel mondial. Discul reprezintă eliberarea artistei de sub tutela tatălui său și declararea independenței.[6] Următorul album, Rhythm Nation 1814, i-a sporit popularitatea grație mesajelor sociale puternice.[6] Prin piesele de pe cele două discuri, ea a reușit să creeze o punte de legătură între muzica R&B și rap, devenind una dintre cele mai apreciate cântărețe ale acelei perioade.[7] Succesul s-a datorat și compozitorilor săi, Jimmy Jam și Terry Lewis, care au devenit ulterior cunoscuți mulțumită colaborării cu aceasta.[8][9]

Cel de-al cincilea album de studio, intitulat janet. a fost lansat sub egida casei de discuri Virgin Records, cu care interpreta a colaborat până în anul 2006.[10] Contractul încheiat cu această companie a transformat-o pe Jackson în una dintre cele mai bine plătite interprete ale vremii.[11] janet. a fost urmat de compilația Design of a Decade 1986/1996 și de albumele The Velet Rope și All for You, toate înregistrând clasări și vânzări notabile.[6] În tot acest interval, solista a fost distribuită și într-o serie de producții cinematografice, primind recenzii pozitive.

Anul 2004 a reprezentat declinul profesional al lui Jackson, începând cu incidentul petrecut la finala Super Bowl XXXVIII, unde în timpul unei interpretări cu Justin Timberlake, lui Jackson i-a fost expus sânul drept de către partenerul de duet.[12] În urma incidentului, popularitatea cântăreței a scăzut, materialele lansate ulterior, Damita Jo (2004), 20 Y.O. (2006), Discipline (2008) și Unbreakable (2015) înregistrând vânzări mediocre.[6]

Albumele lui Jackson s-au comercializat în peste 140 de milioane de exemplare la nivel mondial,[13][14] Billboard cotând-o ca unul dintre cei mai bine vânduți cântăreți din istoria muzicii contemporane.[15] Longevitatea interpretei în industria muzicală, precum și stilul său de interpretare sau coregrafiile sale au inspirat un număr mare de tineri interpreți. Solista este singurul membru al familiei Jackson, cu excepția fratelui său Michael Jackson, care a cunoscut succes la nivel internațional.[16] În 2014, Fuse a clasat-o pe Janet Jackson pe locul al treilea în topul celor mai premiați muzicieni ai tuturor timpurilor.[17]

1982–1985: începutul carierei muzicale[modificare | modificare sursă]

Chiar dacă inițial Jackson nu își dorea o carieră în muzică, a fost de acord să participe la o serie de înregistrări alături de familia sa.[5] La vârsta de șaisprezece ani, tatăl său i-a obținut un contract de promovare cu casa de discuri A&M Records.[5] Materialul de debut, intitulat Janet Jackson, a fost lansat pe data de 21 septembrie 1982 în Statele Unite ale Americii,[21] ocupând locul 6 în clasamentul celor mai bine vândute discuri de muzică rhythm and blues.[22] Tatăl solistei, Joseph Jackson, s-a implicat și el în conceperea albumului.[5] Cele mai cunoscute cântece ale albumului sunt extrasele pe single „Young Love”, „Come Give Your Love to Me” și „Say You Do”, toate câștigând poziții de top 20 în Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs.[23]

Cel de-al doilea material discografic de studio al artistei, Dream Street, a fost lansat la sfârșitul anului 1984.[21] La realizarea discului au participat și frații interpretei, Marlon Jackson compunând două piese, acompaniamentul vocal fiind asigurat de Tito, Michael și Jackie Jackson.[5] Deși a primit ajutor din partea familiei, albumul a înregistrat vânzări mai slabe decât predecesorul său, singurul cântec notabil fiind „Don’t Stand Another Chance”, acesta clasându-se pe locul 9 în Bilboard R&B Singles Chart.[24] La finele anului 1984, Jackson s-a căsătorit cu interpretul de muzică rhythm and blues James DeBrage, cu care era prietenă din copilărie, însă au divorțat la scurt timp, căsătoria lor fiind anulată la mijlocul anului 1985.[25][26]

1986–1988: „Control” și succesul internațional[modificare | modificare sursă]

Imediat după lansarea și promovarea albumului Dream Street, Jackson a hotărât să nu mai colaboreze cu familia sa și să se ocupe singură de carieră.[27] Ulterior, aceasta a declarat: „Îmi amintesc cum încercam să îi spun tatălui meu faptul că nu mai doream ca el să mă mai impresarieze. Ar fi fost mai ușor să îi spună mama pentru mine, dar era un lucru pe care trebuia să-l fac eu însămi”.[27] De asemenea, referitor la aceeași subiect, solista a susținut: „Tot ce doream era să plec din casă și să ies de sub tutela tatălui meu, acesta fiind unul dintre cele mai grele lucruri pe care am fost nevoită să le realizez”.[20] John McClain, directorul executiv al companiei A&M Records i-a angajat pe compozitorii Jimmy Jam și Terry Lewis pentru a lucra cu Jackson.[26] Într-un interval de șase săptămâni, cei trei au completat înregistrările pentru cel de-al treilea material discografic de studio al cântăreței, Control.[28] Interpreta a declarat faptul că în perioada în care se ocupa de crearea albumului a fost acostată pe stradă de un grup de bărbați.[27] În timpul acestui incident, Jackson a susținut faptul că a preferat să se lupte cu agresorii decât să ceară ajutorul colaboratorilor săi.[27] În urma acestei experiențe, Jackson a scris cântece precum „Nasty” sau „What Have You Done for Me Lately”, dintr-un sentiment de auto-apărare.[27]

Cu toate că Jam și Lewis doreau ca ea să obțină sprijinul întregii societăți din S.U.A., cel mai important lucru pentru cei doi era ca solista să fie acceptată de comunitatea afro-americană.[29] Jam a declarat faptul că au dorit să realizeze un album care să se poată regăsi în fiecare casă ce găzduia persoane de culoare din America.[29] Lansat în luna februarie a anului 1986, Control a obținut locul 1 în Billboard 200 și a intrat în clasamentele din Europa și Oceania.[30][31] Publicația Newsweek consideră albumul „o alternativă la baladele sentimentale și aranjamentele opulente ale lui Patti LaBelle și Whitney Huston”.[32] Rob Hoerburger de la revista Rolling Stone afirmă: „Control este un album mai interesant decât a realizat Diana Ross în cinci ani și o pune pe Janet într-o poziție similară cu cea a tinerei Donna Summer”.[33] Primul disc single al materialului, „What Have You Done for Me Lately”, a devenit primul cântec de top 10 al artistei în Billboard Hot 100, ocupând locul 4.[34] Pentru a promova albumul Control au mai fost lansate șase extrase pe single, patru dintre acestea („Nasty”, „When I Think of You”, „Control” și „Let’s Wait Awhile”) au obținut clasări de top 5 în aceeași ierarhie, în timp ce „The Pleasure Principle” a urcat până pe treapta cu numărul 14 în clasamentul american.[34] „When I Think of You” a devenit prima clasare pe locul 1 a lui Jackson în Billboard Hot 100.[34] Coregrafiile celor mai multe videoclipuri din era Control au fost realizate de Paula Abdul.[35]

Control a primit cinci discuri de platină în Statele Unite ale Americii, comercializându-se în peste zece milioane de exemplare la nivel mondial.[36] Discul a câștigat o nominalizare la Premiile Grammy din anul 1987, la categoria „Albumul anului” și patru trofee American Music Awards, dintr-un total de doisprezece nominalizări.[37][38] Richarts J. Ripani, autorul cărții The New Blue Music: Changes in Rhythm & Blues, 1950-1999 susține faptul că succesul materialului Control se datorează combinației de muzică rhythm and blues și muzică rap, Jackson reușind să stabilească astfel o punte de legătură între aceste două genuri muzicale.[7]

1989–1992: „Rhythm Nation” și încheierea contractului cu A&M Records[modificare | modificare sursă]

În luna septembrie a anului 1989, Jackson a lansat cel de-al patrulea album de studio, intitulat Janet Jackson’s Rhythm Nation 1814.[21] Cu toate că directorii casei de discuri A&M Records au dorit ca materialul să aibă o temă similară cu predecesorul său, interpreta a refuzat ca integritatea sa artistică să fie compromisă, dorind să includă în versurile sale mesaje cu caracter social.[39] Jackson a declarat referitor la acest lucru următoarele: „Nu sunt naivă – sunt conștientă de faptul că un album sau un cântec nu pot schimba lumea. Tot ce doresc eu este ca muzica și dansul meu să capteze atenția audienței suficient de mult pentru ca aceasta să asculte versurile și să înțeleagă ce avem de spus”.[40] Compozitorul Jimmy Jam a declarat pentru The Boston Globe: „Întotdeauna aveam un televizor pornit, de obicei pe programul CNN … și cred că încărcătura socială a unor cântece precum «Rhythm Nation», «State of the World» sau «The Knowledge» a venit din acest lucru”.[41] Vince Aletti, jurnalistul revistei Rolling Stone, a observat faptul că Jackson și-a schimbat tema folosită în cântecele sale, pe acest disc existând mesaje despre libertatea personală și adevăratele probleme sociale, precum nedreptatea, crimele sau drogurile.[42] Richard J. Ripani a observat faptul că, la fel ca și predecesorul său, a inclus o serie de elemente ale genului new jack swing.[7]

 

sursa:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Janet_Jackson